Mindful in de weerstand

Wat is dat eigenlijk? Mindful zijn? Aandachtig een druif of rozijn door je mond laten gaan, voelen, proeven… Wat!? Minutenlang op een stoel met je ogen dicht naar je eigen ademhaling luisteren en niets doen. Wanneer mag ik weer normaal doen? Iemand die maar zemelt over voel dit, voel dat, breng je aandacht naar hier en daar. Ja? En dan? Wat bereik ik daar mee? Oh, ik moet niets bereiken. Alleen maar zijn? Whaaaaa!!! Ik word gek! Wat gaat dit mij brengen?

Je bent op zoek naar rust, want je hebt het gevoel, dat je geen moment meer rust hebt in je leven. Zelfs niet, als je dat ene zeldzame moment niets hebt te doen. Als je je hele afvink-lijstje hebt afgevinkt. Ook niet als je in je bed ligt om te gaan slapen. Zeker niet als je wakker wordt. Je leest, dat mindfulness en yoga rust brengt en je buurvrouw zweert er bij! Dat moet wel lukken dus. Op naar de plaatselijke mindfulness cursus of yoga school!

En daar zit je dan. Met een druif in je mond of minutenlang niets te doen op een meditatie kussentje. In een ongemakkelijke houding bij de yoga. “Laat de gedachte weer gaan, als een wolk aan de hemel. Zonder er op te reageren, zonder je te verbinden, terug met je aandacht naar je ademhaling.” En het enige wat je denkt is: “Hoe laat kan ik weer naar huis?” Die gedachte kun je soms bij je eerste kennismaking met mindfulness training en mindful zijn in de yoga les echt niet loslaten. Welke rust hebben ze het toch over?

Training en lessen. Het zegt het al, er valt hier iets te leren. Meestal gaat iets nieuws leren niet helemaal vanzelf, maar met vallen en opstaan. Het kost wat tijd. Geduld. Een open en positieve houding en de wil te experimenteren en toe te laten. En als je dat goed bekijkt, is het niet iets nieuws voor je, maar iets wat je gaat hervinden. Als kind kon je het al. Je hebt het afgeleerd. Het is begraven onder overtuigingen, invloeden van buitenaf en de overschatting van de waarde van je denken. Als kind kon je urenlang spelen zonder iets te willen bereiken. Zonder stress over tijd en andere dingen, die je die dag te doen had. Je kon met een open en nieuwsgierige houding op nieuwe dingen af en experimenteren zonder angst over toekomstige gevolgen van wat je deed. Je was volledig in het nu.

Volwassen worden vraagt om de ontwikkeling van plannen, strategisch zijn, slim met tijd omgaan, doelen stellen en die bereiken. In de toekomst zijn. Zodra dit gecombineerd moet worden met zorg in het nu voor kinderen, ouders, geliefden of jezelf onstaat er een conflict. Je wilt alles tegelijk. In het verleden zijn, want leren van je fouten en dus eerdere ervaringen herkauwen of juist wegstoppen, zodat ze geen belemmering vormen voor wat je wilt bereiken. In de toekomst zijn, want op alles voorbereid zijn, zodat je jezelf en/of anderen kunt beschermen tegen…..iets. En in het nu zijn, want de zorg voor iets of iemand vraagt dat je er volledig en altijd bent. Zie je de spagaat? Lijkt wel een yoga houding!

Om in deze spagaat te kunnen overleven maakt je lichaam allerlei stofjes aan, die jou helpen elk moment in actie te kunnen komen. Voor als er gevaar dreigt. En jouw gedachten beinvloeden de aanmaak van die stofjes het meest. Jouw brein maakt namelijk geen onderscheid tussen echt gevaar en bedacht gevaar. Het maakt heel zorgzaam adrenaline aan, als jij denkt, dat iets een gevaar voor jou vormt. Hoe meer adrenaline hoe minder momenten van rust. Zelfs als er wel rust zou kunnen zijn. Het blijft van binnen razen.

Mindfulness en yoga kan dit proces kalmeren. Aandacht verplaatsen van je ondermijnende gedachten naar dat wat er in het moment is, kalmeert je brein en je lichaam. Wanneer je accepteert, dat het gierende gevoel nog even doorgaat tot je echt bent gekalmeerd, laat je je er niet door mee slepen. Het is er. En het mag er zijn. In vertrouwen, dat het ook weer gaat. Een gedachte hoef je dan ook niet weg te duwen, te bekritiseren, of te negeren, het mag er gewoon zijn en dan ook weer zijn eigen plaats weten, doordat jij je aandacht verplaatst. Het makkelijkste is je aandacht te verplaatsen naar je ademhaling, of delen van je lichaam. In een training krijgt je daar allerlei oefeningen voor. Bijvoorbeeld een lichaamsscan, of een geleide meditatie. In een yoga les wordt ook veel met de adem gewerkt en bewustwording van wat er allemaal aanwezig is in je lichaam en geest als je in een houding zit of ligt.

Een gevolg (dus geen doel) is, dat je de realiteit gaat omarmen. Alles mag er zijn. Een open en vrij gevoel. Niet meer de gevangene van je onrust, van je vermoeidheid, van je gedachten. Dat wil niet zeggen, dat je nooit meer actie onderneemt, nooit meer boos wordt of verdrietig bent. Het wil zeggen, dat je je er niet meer tegen verzet.

Althans, als je in balans bent en lekker in je vel zit. En niemand zit altijd 100% ever lekker in zijn vel. Ook dat mag er zijn. Er mogen dagen zijn, dat je je verbindt met alle ondermijnende gedachten, die in je opkomen. Dat heet een off day en is alleen door te komen met liefde en aandacht voor jezelf en veel chocola….hè lekker, wat een ontspanning! Heerlijk mindful in de weerstand!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

draait op SYS PlatformSYS Platform